대학원

한양대학교 대중문화·시나리오 학과

DEPARTMENT OF MASS MEDIA AND SCENARIO CONTENTS

교육목표

한양대학교 대학원 “대중문화 · 시나리오 협동과정”은 ‘대중문화’, ‘미디어문화’, ‘영상시나리오 콘텐츠’, ‘게임콘텐츠’, ‘한국문화비전’ 등의 교과과정을 바탕으로 문학, 역사학, 인문콘텐츠, 디지털정보와 미디어를 종합 연구 · 교육하는 석박사 과정이다. 즉, 디지털 문화, 문화현상과 미디어문화산업, 한국의 미디어문화와 세계의 미디어문화 등에 대한 이론과 실기 교육을 통하여 미디어문화이론 및 비평, 영상시나리오 및 엔터테인먼트게임 산업에 안목을 갖춘 인재 개발을 목표로 한다.

전공분야

전공분야표
전공분야 개요
대중문화비평전공 현대 대중문화연구의 거시적 관점들과 문화현상의 대중성, 매체 및 문화산업, 예술, 공연텍스트에 대한 이론적 토대 및 비판적 분석을 연구한다.
영상시나리오전공 TV와 영화 등 영상매체 및 방송극의 시나리오를 비롯한 다양한 장르의 영상 시나리오 창작을 위해 이론과 실기가 잘 조화된 교육을 병행 실시하여 이 분야의 인재 및 영상 시나리오 작가를 양성한다.
게임시나리오전공 엔터테인먼트 문화 산업론 및 다양한 장르의 엔터테인먼트 게임을 위해 이론과 실기가 잘 조화된 교육을 병행 실시하여 엔터테인먼트 게임시나리오 작가를 양성한다.

Our Mission and Goal

“Department of Mass Media and Scenario Contents” in Hanyang University Graduate School is based on the curriculum of 'pop culture', 'media culture', 'video scenario contents', 'game contents', 'Korean culture vision', etc. This is a master's and doctoral course that comprehensively researches and educates content, digital information and media. In other words, we aim to develop talents who have an eye on media culture theory and criticism, video scenario and entertainment game industry through the theory and practical education on digital culture, cultural phenomena and media culture industry, Korea's media culture and the world's media culture.

Major and Focus

Major and Focus Table
Major and Focus Outline
Popular Culture Criticism This course studies the theoretical foundation and critical analysis of the macroscopic perspectives of contemporary popular culture research, the popularity of cultural phenomena, the media and cultural industry, art and performance texts.
Visual Scenario We aim to cultivate entertainment game scenario writers by combining education with theory and practical skills for entertainment culture industry theory and various genres of entertainment games.
Game Scenario This course aims to cultivate entertaining game scenario writers by combining education with theories and practical skills for the entertainment culture industry and various genres of entertainment games.